2018
Programma NRCD conferentie 2018
Openingslezing
- Gevangen in ons rekenboek door Belinda Terlouw.
Werkgroepen
Ronde 1:
- Een effectief professionaliseringeninstrument voor rekencoördinatoren; Marieke Los
– Blad voor aantekeningen
– Foto-opdracht kwartet ERWD
– Kwartet ERWD en variant kwartet ERWD
– Spelregels - Onderzoekend reken-wiskunde leren; Lieke van Meer & Gerard Boersma
- Bouw de stenen van… Leerlijn meten; Femke Keers & Fokke Munk
- De rekencoördinator aan het werk; Evelien Kamp & Yvonne van der Eerden
- Het jaarplan van de Rekencoördinator; Ronald Wagter & Margreeth Mulder
- Wat heeft een regionaal rekennetwerk nodig om succesvol te zijn?; Marieke Gribling.
Ronde 2:
- Ontsnappen uit het rekenboek; Gregory Grampon
- Met Sprongen Vooruit groep 7 & 8; Julie Menne
- Formatief evalueren in de rekenles en de rol die rekenspellen hierbij kunnen hebben;Marieke Gribling
- De GRD, onderwijs ontwerpen voor de 21e eeuw; Fokke Munk
- Klopt dit wel? Reken-wiskundige factchecking in het basisonderwijs; Marc van Zanten & Marike Verschoor
- Hoe ga je om met faalangst bij rekenzwakke leerlingen? Ingrid Wensveen
Ronde 3:
- Het stimuleren van een wiskundige attitude op de basisschool; Erica de Goeij & Wil Oonk
- Formatief toetsen bij rekenen-wiskunde; Michiel Veldhuis
- Bewuste keuzes maken in de rekenles; Belinda Terlouw
- Kennisbasis rekenen, basis voor de kennis van rekenen! Basis voor beter rekenonderwijs?; Ruud Houweling
- Spelen + leren = groep 2 + groep 3; Marije Bakker & Ria Dekker
- De leerlingen als eigenaar van hun leerproces: kan dat ook in de rekenles?; Dolf Janson