Nationale Rekencoördinator Dag

Rekenen Thuis

Rekenen is leuker als je denkt

Heeft u afgelopen tijd uw kind geholpen bij rekenen-wiskunde, kreeg u wellicht het idee dat het bij rekenen-wiskunde gaat om het maken van zo veel mogelijk sommen volgens een min of meer vast stramien. Dat rekenen volgens een vast stramien is maar één aspect van rekenen-wiskunde. Een ander, spannender aspect is het creatief aan de slag gaan met reken-wiskundeproblemen. Dat kan op elk niveau en is ook niet moeilijk te begeleiden. Hierbij vijf tips om uw kind echt aan het denken te zetten bij rekenen-wiskunde.

  1. Maak er een spel van
    Bijvoorbeeld bij het oefenen van de tafel van 4: U noemt een getal. Uw kind gaat staan als het getal in de tafel van 4 zit en blijft zitten als dat niet het geval is.
  2. Draai de rollen om
    Uw kind legt uit wat de bedoeling is en u speelt dat u het niet begrijpt.

  3. Geef uw kind een keuze
    Maak de som in het boek of bedenk er één die ‘net zo gaat’.

  4. Praat over rekenen
    Laat uw kind alleen de makkelijkste en moeilijkste som van een rijtje of uit een serie maken, maar laat hem of haar wel eerst uitleggen welke sommen dat zijn en waarom.
  5. Mini-toneelstuk
    Maak een minitoneelstukje (10 sec.) bij een van de sommen waarmee uw kind aan het werk is en laat uw kind bedenken om welke som het gaat.
    Bijvoorbeeld zegt u: vanmorgen zaten er nog 80 snoepjes in de pot en nu nog maar 34.

Plezier met rekenen!